Radno vrijeme na blagdan Svih svetih – 1. studenoga

Prema članku 57. Zakona o trgovini, prodajni objekti su zatvoreni u dane blagdana, a Vlada RH može odlukom odrediti prodajne objekte koji su dužni raditi u dane blagdana u RH. Na temelju Odluke Vlade (NN 130/2025.), na blagdan Svih svetih, 1. studenoga 2025., radit će prodajni objekti koji obavljaju djelatnost trgovine na malo za određene […]
Kolektivni ugovor za graditeljstvo

Uslijed brojnih pitanja na savjetničkim linijama podsjećamo. Sindikat graditeljstva Hrvatske (SGH) i HUP – Udruga poslodavaca graditeljstva (HUP-UPG) potpisali su osme izmjene i dopune Kolektivnog ugovora za graditeljstvo 1.veljače 2025. Izmjena je isprva obvezivala samo stranke potpisnice i to do 28. veljače 2025. godine. Od 1. ožujka 2025. godine proširena je primjena Osmih izmjena i […]
Specifičnosti dodatnog rada zdravstvenih radnika

U Riznici broj 5/2025. doc. dr. sc. Domagoj Dodig napisao je članak pod nazivom „Dodatni rad radnika u
sustavu zdravstva“. Autor se u članku bavio uvjetima koji moraju biti ostvareni da zdravstvena ustanova
može svom radniku dati odobrenje da za svoj račun sklopi posao iz zdravstvene djelatnosti poslodavca.
Namjera je ovoga članka da se odredbe Zakona o zdravstvenoj zaštiti i Pravilnika o mjerilima za
davanje odobrenja zdravstvenom radniku za sklapanje poslova iz djelatnosti poslodavca razmotre
u odnosu na izmjenu Zakona o radu, koji dodatan rad radnika uređuje na nešto drukčiji način od
odredbi navedenih zdravstvenih propisa.
Mogućnosti poništenja/izmjene odluke nakon njene dostave prije izvršnosti

Mogućnosti naručitelja da intervenira u odluku o odabiru/odluku o poništenju nakon njenog donošenja
i dostave vrlo su ograničene. Zakon o javnoj nabavi vrlo je štur po tom pitanju dok praksa pokazuje da
postoji niz nejasnoća i dvojbi u kojoj mjeri i je li uopće moguće izmijeniti jednom dostavljenu odluku
sudionicima postupka. Autorica u članku nastoji dati odgovore na navedena pitanja uz prikaz prakse
Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave te Visokog Upravnog suda Republike Hrvatske.
Neprofitne organizacije kao obveznici poreza na dobit

Neprofitne organizacije nemaju za cilj obavljanje gospodarske djelatnosti, no ono nije zabranjeno. I
neprofitnim organizacijama dozvoljeno je uključiti se u tržišnu utakmicu. Problemi u praksi nastaju
kada obavljanjem gospodarske djelatnosti neprofitna organizacija stječe neopravdane povlastice na
tržištu. Takve organizacije trebale bi biti upisane u registar obveznika poreza na dobit i obračunavati
i plaćati porez na dobit.
Škole u sustavu poreza na dodanu vrijednost

Usluge odgoja i obrazovanja djece i mladeži kada ih obavljaju javne ustanove, oslobođene su plaćanja
PDV-a temeljem čl. 39. Zakona o PDV-u. Radi se o poreznom oslobođenju bez prava na odbitak
pretporeza. Ako obrazovne ustanove pored usluga obrazovanja, obavljaju i oporezive isporuke mogu
biti porezni obveznici koji imaju obvezu upisa u registar obveznika PDV-a ili se samo smatraju tzv.
„malim poreznim obveznicima“, ako im je vrijednost oporezivih isporuka manja od propisanog praga
za ulazak u sustav PDV-a. Autorica u članku piše o oslobođenim i oporezivim isporukama škola koje
su kao porezni obveznici upisane u registar obveznika PDV-a.
Primjer sastavljanja novčanog proračuna neprofitnih organizacija za 2026. godinu

Uz sastavljanje financijskih izvještaja, u skladu sa Zakonom o financijskom poslovanju i računovodstvu
neprofitnih organizacija uprave ovih organizacija u svrhu kvalitetnog vođenja aktivnosti trebaju i
druge relevantne informacije. Posebno za neprofitne organizacije koje vode dvojno knjigovodstvo,
relevantne su inforacije na novčanom načelu.Kada je u pitanju planiranje aktivnosti, tada su korisne
i informacije o očekivanim novčanim primicima i izdacima za novo razdoblje aktivnosti neprofitnih
organizacija. Zbog toga, u ovom članku na jednom slučaju ilustriran je postupak izrade novčanog
proračuna neprofitne organizacije.
Devetomjesečni financijski izvještaji u sustavu proračuna za 2025. godinu

U skladu s pravilima financijskog izvještavanja u sustavu proračuna, JLP(R)S1, proračunski
i izvanproračunski korisnici državnog proračuna i jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave obvezni su za razdoblje od 1. siječnja do 30. rujna 2025. sastaviti i predati financijske
izvještaje. Uobičajeno, Ministarstvo financija kvartalno objavljuje Okružnicu o predaji financijskih
izvještaja u kojoj se daje pregled obveznika predaje financijskih izvještaja, rokovi, obrasci, način
popunjavanja pojedinih stavki financijskih izvještaja, specifičnosti vezane uz izradu financijskih
izvještaja te ostale aktualnosti u izvještavanju, o čemu autorice daju detaljniji pregled u članku.
Obveze poslodavca prilikom isplate plaće radniku nad kojim se provodi stečaj potrošača

Smisao stečaja potrošača je poštenog potrošača osloboditi od obveza koje preostanu nakon
unovčenja njegove imovine i raspodjele prikupljenih sredstava vjerovnicima kako bi mu se omogućio
novi početak.
Poslodavci imaju ulogu u postupku i nemalo se iznenade kad budu obaviješteni o stečaju potrošača,
radnika.
Postupak ima svoje zakonitosti koje razlažemo u tekstu, s posebnim osvrtom na ulogu poslodavca
kao dužnikova dužnika prilikom isplate plaće.
Dodatak na plaću za otežane uvjete rada

Radnik za obavljeni rad ima pravo na plaću koju, između ostaloga, čine i obvezni dodaci na plaću
uključujući i dodatak za rad u otežanim uvjetima rada. Kada je riječ o otežanim uvjetima rada, kao
spornima u praksi se javljaju pitanja definiranja poslova koji spadaju u kategoriju poslova s otežanim
uvjetima rada iz razloga što u okviru zakona isti nisu na jasan način i u potpunosti definirani. Koji su
to poslovi za koje bi radnik trebao ostvariti dodatak na plaću, kako definirati visinu i način obračuna
dodatka na plaću za otežane uvjete rade te što sve općenito čini plaću i kako ju ispravno definirati,
pročitajte u tekstu koji slijedi.