Primjena zahtjeva MRevS-a 510- Početni revizijski angažmani –početna stanja, revizijski postupcii radna dokumentacija

Početni revizijski angažman je angažman u kojemu financijski izvještaji za prethodno razdoblje nisu
bili revidirani ili je financijske izvještaje za prethodno razdoblje revidirao prethodni revizor. Stoga,
kada revizor obavlja početni revizijski angažman, odgovoran je provesti određene postupke u vezi
s početnim stanjima, kako bi prikupio dostatne i primjerene revizijske dokaze s ciljem izražavanja
mišljenja o financijskim izvještajima tekućeg razdoblja. U članku autorica razmatra odredbe MRevS-a
510 – Početni revizijski angažmani – početna stanja, koji se bavi revizorovim odgovornostima u vezi
s početnim stanjima u početnim revizijskim angažmanima te pojašnjava koje je revizijske postupke
revizor dužan provesti i odgovarajuće dokumentirati.
Metodologija izrade poslovnog plana u poduzećima iz djelatnosti trgovine za 2026. godinu

Poduzeća izrađuju poslovne planove kako bi koordinirali poslovne aktivnosti unutar poduzeća i kako
bi izvršenjem tih planova ostvarili ciljeve poduzeća. Glavni poslovni plan, koji se obično sastavlja za
razdoblje do godine dana povezan je s dugoročnim planom koji se temelji na strateškim ciljevima
poduzeća. Dakle, kratkoročno planiranje je u funkciji dugoročnog planiranja. Izrada glavnog
poslovnog plana temelji se na raznim procjenama, za što su potrebne informacije iz različitih dijelova
poduzeća, posebice iz računovodstva. Prilikom sastavljanja glavnog poslovnog plana, od iznimne je
važnosti procjena plana prodaje jer na temelju planirane prodaje se sastavljaju svi ostali planovi.
U ovom članku dan je prikaz sastavljanja glavnog poslovnog plana za razdoblje od godine dana za
poduzeće koje se bavi trgovinom.
Poslovni modeli tvrtki te njihove prednosti i nedostaci važni zaplaniranje i kontrolu poslovanja

Za kvalitetno upravljanje poslovnim subjektom menadžmentu su potrebne relevantne i kvalitetne
informacije. Upravljanje tvrtkom uvijek započinje planiranjem rezultata, kao i inputa kojima će se
rezultat ostvariti (potrebna imovina, usluge i rad zaposlenih). U svim fazama odvijanja poslovnih
procesa implementirana je funkcija kontrola. Nakon ostvarivanja planiranih aktivnosti provode se
analize kojima se utvrđuju odstupanja između planiranih i ostvarenih efekata. Da bi menadžment
tvrtke mogao donositi odluke (planirati) rezultate i potrebne inpute treba dobro poznavati tip
odnosno, vrstu poslovnog modela u kojemu obavlja poslovne aktivnosti. Upravo u ovom članku autor
navodi i obrazlaže tipove i vrste poslovnih modela te njihove prednosti i nedostatke relevantne za
planiranje i kontrolu procesa.
Kartično poslovanje iz perspektive računovodstva

Kartično poslovanje, uz podršku suvremenih tehnologija, postalo je uobičajeno u većini transakcija
između poduzetnika. Zbog toga značajan dio računovodstvene obrade obuhvaća evidentiranje
poslovnih događaja vezanih uz ovaj oblik poslovanja. Ovaj članak donosi pregled računovodstvenih
aspekata poslovanja s kreditnim karticama, promatrajući ih iz perspektive trgovačkih društava u
ulogama prodavatelja i kupca.
Postupci priznavanja i evidentiranja dugotrajnene materijalne imovine

U ovom članku autor će se usmjeriti na računovodstveni tretman dugotrajne nematerijalne imovine,
s posebnim naglaskom na postupke evidentiranja te vrste imovine. Kroz praktične primjere bit će
prikazano kako se različite vrste nematerijalne imovine evidentiraju u poslovnim knjigama, neovisno
o tome jesu li stečene kupnjom ili razvijene unutar samog društva.
Formiranje kapitalnih rezervi s osnove dodatnih činidbi u društvu s ograničenom odgovornošću

Osim uplate poslovnih udjela od strane člana društva s ograničenom odgovornošću, društvenim
ugovorom se članovi mogu obvezati na dodatne činidbe prema društvu. Time ne dolazi do povećanja
temeljnog kapitala društva, već se formiraju kapitalne rezerve. Stoga, dodatne činidbe odnosno
ulaganje člana društva u neupisani kapital društva, predstavlja jedan od načina na koji društvo lakše
pribavlja kapital koji je potreban za financiranje poslovanja te nema potrebe izvršiti bilo kakvu prijavu
povećanja kapitala u sudskom registru. Dodatne činidbe mogu biti dodatnim uplatama u novcu ili
ispunjenjem drugih činidbi koje imaju imovinsku vrijednost, primjerice ulaganjem u stvarima i pravima
predanim društvu na raspolaganja u poslovne svrhe, a koje ne potječu od obavljanja djelatnosti
društva. Kod formiranja kapitalnih rezervi potrebno je voditi računa i o poreznim propisima. U članku
autorica pojašnjava zakonske odredbe u vezi s kapitalnim rezervama te njihovo računovodstveno
evidentiranje.
Implikacije razdvajanja i odvajanja društva na računovodstveno evidentiranje i izvještavanje

U poslovnoj praksi trgovačka društva sve češće provode različite oblike statusnih promjena i
organizacijskih restrukturiranja, pri čemu razdvajanje i odvajanje društva zauzimaju značajno mjesto.
Podjela društva kapitala definira se kao statusna promjena kojom društvo koje se dijeli na dva ili
više društava prenosi svoju cjelokupnu imovinu ili samo dio imovine na društva koja se osnivaju radi
provođenja podjele ili na društva koja već postoje. Ako društvo koje se dijeli u tom procesu prestaje
postojati zbog prijenosa cjelokupne imovine na druga društva, riječ je o podjeli razdvajanjem. S druge
strane, kada društvo prenosi samo određene dijelove imovine na jedno ili više novih ili postojećih
društava, ali nastavlja poslovati, riječ je o podjeli odvajanjem. Obvezu sastavljanja financijskih
izvještaja za FINA-u i poreznih izvještaja za potrebe Porezne uprave ima samo društvo koje prestaje
postojati odnosno gubi pravnu osobnost, a to je slučaj kod podjele razdvajanjem, pri čemu društvo
koje se dijeli prestaje postojati bez postupka likvidacije. Cilj ovog članka je prikazati računovodstvene
i izvještajne implikacije razdvajanja i odvajanja društva kroz primjere koji se javljaju u praksi.
Primjeri obračunskih plaćanja i njihovo računovodstveno evidentiranje

Jedan od načina plaćanja koji poduzetnici koriste kako bi naplatili dospjela potraživanja i upravljali
likvidnošću su obračunska plaćanja. Obračunsko plaćanje predstavlja nenovčanu namiru dospjelih
potraživanja. U poslovnoj praksi obračunska plaćanja čine prijeboj, cesija, preuzimanje duga i asignacija.
Autor u članku daje primjere računovodstvenog evidentiranja obračunskih plaćanja te navodi situacije
u kojima isti nisu dopušteni.
Prodaja robe u komisiji– računovodstveno praćenje i obračun PDV-a

Jedan od oblika posredovanja u trgovini je i prodaja robe putem ugovora o komisiji. Ugovor o
komisijskoj prodaji robe je oblik posredovanja kada komisionar prodaje robu u svoje ime, a za račun
vlasnika robe (proizvođača, uvoznika ili drugog trgovca). Uvjeti i način sklapanja ugovora o komisijskoj
prodaji robe uređeni su Zakonom o obveznim odnosima. Ugovorom o komisiji trgovac preuzima tuđu
robu (proizvode) u komisiju, a zatim tu robu prodaje u svoje ime, a za račun vlasnika (komitenta). Kako
se radi o tuđoj robi na vlastitom skladištu odnosno u vlastitoj prodavaonici, trgovac robu iskazuje u
izvanbilančnoj evidenciji. Autorica u članku piše o računovodstvenom i poreznom aspektu poslovanja
trgovca koji prodaje robu na osnovu ugovora o komisiji.
Računovodstveno i poreznopostupanje s mobilnim uređajimau poslovanju

Uvođenje mobilnih uređaja u poslovne procese sve je učestalije, a njihova uporaba obuhvaća različite
funkcije – od komunikacije s klijentima i dobavljačima, preko pristupa internim aplikacijama i bazama
podataka, do organizacije i nadzora poslovnih aktivnosti. Međutim, mobilni telefoni i drugi prijenosni
uređaji ne predstavljaju samo tehnički resurs, već i specifičan računovodstveni i porezni izazov.
Prilikom evidentiranja i praćenja troškova povezanih s mobilnim uređajima nužno je pravilno
razgraničiti privatnu i poslovnu uporabu, odrediti tretman pretporeza te osigurati dosljedno knjiženje
amortizacije. Osim toga, porezni propisi zahtijevaju jasno definiranje i dokumentiranje načina
korištenja uređaja kako bi se umanjili rizici od poreznih nepravilnosti i mogućih korekcija od strane
nadzornih tijela.
Ispravno računovodstveno i porezno postupanje s mobilnim uređajima doprinosi ne samo usklađenosti
s propisima, već i kvalitetnijem financijskom planiranju te transparentnijem prikazu troškova
poslovanja.