Pripremne radnje za sastavljanje financijskih izvještaja za 2025. godinu

Kalendarska godina približava se svom završetku, a za većinu poduzetnika to ujedno znači i kraj
poslovne godine. U tom razdoblju, neposredno prije zaključivanja poslovnih knjiga, preporučljivo je
detaljno prekontrolirati stanja imovine, obveza i kapitala te izvršiti sve potrebne ispravke uočenih
pogrešaka.
Iako priprema godišnjih financijskih izvještaja obuhvaća niz koraka koji slijede nakon provedenih
kontrola, u ovome članku upućujemo na aktivnosti i ključne točke provjere koje je preporučljivo
obaviti u tom „predzaključnom“ razdoblju. Regulatorni zahtjevi financijskog izvještavanja u 2025.
godini nisu se bitnije mijenjali u odnosu na one koji su vrijedili za izvještavanje za 2024. godinu.
Uz navedeno, računovođe i poduzetnici intenzivno se pripremaju za uvođenje fiskalizacije 2.0, kao i
za sve učinke koje će taj sustav imati na računovodstvene procese. U tom području i dalje postoji niz
otvorenih pitanja, dok je programska podrška u punoj aktivnosti kako bi se pravodobno prilagodila,
unatoč još uvijek djelomično nedovršenom zakonodavnom okviru i nejasnoćama koje taj sustav sa
sobom nosi.
Očekivane sigurnosne prijetnje i rizici financijskog izvještavanja u 2026. godini

Sigurnosne prijetnje i rizici koje nose aktualna je situacija i nažalost očekivanja i u 2026. godini.
Kibernetički napadi usmjereni su na tvrtke i pojedince i treba ih detaljno upoznati i razvijati strategije
obrane. Sigurnosne prijetnje prisutne su i u računovodstvenim procesima i financijskom izvještavanju.
U radu su predstavljeni najčešći tipovi kibernetičkih napada, strategije obrane od njih te rizici povezani
s financijskim izvještavanjem.
Podsjetnik za izradu plana nabave za 2026. godinu

Javni i sektorski naručitelji kao obveznici primjene Zakona o javnoj nabavi dužni su izraditi plan nabave
za poslovnu ili proračunsku 2026. godinu. U Pravilniku je određen obvezan sadržaj plana nabave pa se
naručitelji moraju striktno pridržavati ti h odredbi ti jekom njegove izrade. Rok za donošenje plana značajno
je izmijenjen novim Zakonom o proračunu, no te se promjene odnose isključivo na JLP(R)S te proračunske
i izvanproračunske korisnike. Izrada i objava plana provodi se putem platf orme EOJN. U plan se unose
samo oni predmeti nabave čija je procijenjena vrijednost jednaka ili veća od 2.650,00 eura.
Europska komisija je propisala nove financijske vrijednosti europskih pragova u javnoj nabavi koji se primjenjuju od 1. siječnja 2026. godine

Europska komisija je objavila nove vrijednosti europskih pragova koji se primjenjuju od 1. siječnja
2026. godine. Autori u članku donose detaljan prikaz novih vrijednosti europskih pragova prema vrsti
naručitelja na koje se odnose, prema vrsti predmeta nabave odnosno prema vrsti ugovora o javnoj
nabavi koji se sklapa te prema postupku javne nabave ili posebnom režimu nabave.
Zapošljavanje umirovljenika u školstvu i ograničenja prema posebnom zakonu

Zakonom o mirovinskom osiguranju pojednostavljeni su postupci zapošljavanja korisnika mirovine
do polovine punog radnog vremena uz isplatu pune mirovine. Od 1. siječnja 2026. godine
dozvoljeno je, uz propisane uvjete, zapošljavanje umirovljenika na više od polovine sve do punog
tjednog radnog vremena, ali tada uz isplatu umanjene mirovine. Mirovinski propisi omogućavaju
zapošljavanje korisnika mirovine uz istovremeno primanje pune ili djelomične mirovine, a ako
postoji dogovor poslodavca i radnika prema Zakonu o radu nema ograničenja dobne granice za
radni odnos. No u sustavu osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja primjenjuju se posebni
propisi prema kojima se umirovljenici mogu zapošljavati uz uvjete propisane Zakonom o odgoju i
obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi.
U članku se obrađuju posebni uvjeti zasnivanja radnog s korisnikom mirovine propisani za ustanove
osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, plaća, naknada plaće i ostala materijalna prava
korisnika mirovine zaposlenog u školstvu te rad na temelju ugovora o djelu.
Paušalno oporezivanje porezom na dobit

Paušalno oporezivanje porezom na dobit predviđeno je isključivo za obveznike poreza na dobit u
neprofitnom sektoru, koji uključuje neprofitne organizacije i proračun i proračunske korisnike.
Navedeno je omogućeno neprofitnim osobama koje u prethodnom poreznom razdoblju nisu po osnovi
obavljanja gospodarske djelatnosti ostvarili prihode veće od 1.000.000,00 eura te koje ne obavljaju
isključivo gospodarsku djelatnost i čiji prihodi od gospodarske djelatnosti ne prelaze 50 % ukupnih
prihoda. Autor u članku ističe koji porezni obveznici mogu plaćati porez na dobit u paušalnom iznosu
te na koji način se paušalni porez utvrđuje i plaća te kako se evidentira u poslovnim knjigama.
Pripreme za sastavljanje zadnjeg obračuna PDV-a za 2025. godinu kod proračunskih korisnika i neprofitnih organizacija

U okviru obračuna za posljednje razdoblje oporezivanja obveznici PDV-a imaju obvezu napraviti
godišnja usklađenja i ispravke u odnosu na obračune koje su dostavljati tijekom godine. Obveza i način
sastavljanja obračuna za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine propisana je čl. 85.
st. 7. Zakona o PDV-u i čl. 173. st. 7. Pravilnika o PDV-u, a u slučaju njegovog nepodnošenja propisane
su i kazne za poreznog obveznika i odgovornu osobu. Prijavu za posljednje razdoblje oporezivanja
za 2025. godinu porezni obveznik predaje nadležnoj ispostavi Porezne uprave putem e-Porezna
najkasnije do 20. siječnja 2026. godine. Autorica u članku piše o specifičnostima sastavljanja obračuna
PDV-a za posljednje razdoblje oporezivanja kod proračunskih korisnika i neprofitnih organizacija kao
obveznika PDV-a.
Aktualna pitanja i odgovori

Općina je u studenome 2025. godine sklopila ugovor o kratkoročnom kreditu s poslovnom bankom, na godinu dana. Iznos
kredita je 150.000,00 eura. Dogovoreno je kvartalno plaćanje
anuiteta i kvartalni obračun kamata. Kako evidentirati primanje
kratkoročnog kredita, plaćanje kvartalnih anuiteta i plaćanje kamata po kreditu. Kada i u kojim slučajevima općina uopće može
podići kratkoročni kredit?
Provjera vođenja poslovnih knjiga za 2025. godinu kod neprofitnih organizacija koje vode jednostavno knjigovodstvo

Prije sastavljanja financijskih izvještaja za 2025. godinu, neprofitne organizacije koje vode jednostavno
knjigovodstvo i primjenjuju novčano računovodstveno načelo trebaju provesti sve potrebne provjere
vođenja poslovnih knjiga. Ti postupci obuhvaćaju provjeru točnosti i potpunosti svih evidentiranih
podataka u poslovnim knjigama, usklađivanje evidencija te provjeru provođenja popisa imovine i
obveza na dan 31. 12. 2025. godine.
Pripreme za sastavljanje financijskih izvještaja za 2025. godinu kod neprofitnih organizacija koje vode dvojno knjigovodstvo

Prije sastavljanja financijskih izvještaja za 2025. godinu neprofitne organizacije trebaju provesti
određene pripremne radnje kako bi financijski izvještaji pružili što objektivniju i realniju sliku. To
je stalni zadatak računovođa, a posebice na kraju poslovne godine, prije sastavljanja financijskih
izvještaja budući da je njihova odgovornost vezana za njihovo sastavljanje. U članku se pojašnjavaju
neki bitni primjeri priznavanja prihoda, rashoda, primitaka i izdataka te način iskazivanja imovine,
obveza i vlastitih izvora, a uz to upućuje se i na provjere i kontrolne postupke koje je pri tome potrebno
provesti.